Je campagne analyseren

Ad rank

Dit is het linkje dat wordt benoemd in de video.

Ad Rank

  • Bij tekstcampagnes heb je zoekwoorden en deze worden gerankt. Dit wordt gedaan volgens het algoritme van Google.
  • Het SEA algoritme bestaat uit twee dingen: Ad Rank 
  • Ad Rank bepaalt hoe hoog jouw advertentie komt te staan ten opzichte van andere advertenties
  • Je Ad Rank wordt bepaald door je bod (bid) en kwaliteitsscore. 
  • Factoren van je kwaliteitsscore zijn: Landingspagina, (verwachte) CTR en advertentierelevantie.


Help, ik krijg geen vertoningen!

Help, ik krijg geen vertoningen

  • Hou altijd rekening met een datavertraging bij Google.

Als blijkt dat je campagne echt geen vertoningen heeft, dan kun je een aantal basisonderdelen nagaan: 

  • Is de facturatie goed geregeld? 
  • Zijn de biedingen hoog genoeg?
  • Zijn je targeting settings juist ingesteld?
  • Zijn je locatie instellingen juist?
  • Heb je de juiste (relevante) zoekwoorden gekozen?
  • Heb je de talen juist ingesteld?
  • Staan de tijden van je campagne juist?
  • Zijn je advertentie al goedgekeurd of zelfs afgekeurd?


Kwaliteitsscore

Let op: In de video hebben we het over deze content

  • Verwachte CTR (hieronder)
  • Landingspaginakwaliteit (geen video van)
  • Advertentierelevantie (geen video van)

Kwaliteitsscore

  • De kwaliteitsscore bestaat uit drie dingen: Landingspagina, de (verwachte) CTR en advertentie relevantie.
  • Je kunt voor alle factoren de huidige en historische kwaliteitsscore inzien.


Verwachte CTR

Verwachte CTR

  • Aan de hand van datasets van Google over doorklikratio’s is een gemiddelde CTR bepaald. 
  • Aan de hand van jouw zoekwoorden, advertentie, landingspagina hebt gemaakt kan Google kan Google inzien of jij boven of onder het gemiddelde CTR komt. 
  • Voor een hogere verwachte CTR is het goed om je relevantie te optimaliseren. 


Positie en vertoningsaandeel

Positie en vertoningsaandeel

  • Je vertoningsaandeel is het percentage dat jij bent vertoond in een zoekopdracht. Dus bij 1000 impressies en een vertoningsaandeel van 57% is het aantal zoekopdrachten 1754. 
  • Positie is een metric die niet meer bestaat. Er wordt alleen vertoond of je een top- of absolute toppositie hebt gehad. 
  • Veilinginzichten zorgen ervoor dat je kunt zien tegen wie je bied en op welke zoekwoorden.


Een SEA rapportage maken


SEA rapportage

  • Het is voor SEA rapportage dat je inzichten krijgt, niet alleen maar informatie. 
  • Houdt bij de rapportage altijd rekening met de DDPCAA methode. Maak een rapportage aan de hand je doelen en KPI’s. 

Een aantal metrics die altijd handig zijn:

  • Omzet
  • Resultaat
  • ROI
  • ROAS
  • Traffic
  • Vertoningen
  • Vertoningsaandeel
  • Kwaliteitsscore
  • CPA
  • Conversies
  • Device resultaten
  • Channel resultaten


Complete and Continue  
Discussion

0 comments