Je campagne analyseren
Ad rank
Dit is het linkje dat wordt benoemd in de video.
Ad Rank
- Bij tekstcampagnes heb je zoekwoorden en deze worden gerankt. Dit wordt gedaan volgens het algoritme van Google.
- Het SEA algoritme bestaat uit twee dingen: Ad Rank
- Ad Rank bepaalt hoe hoog jouw advertentie komt te staan ten opzichte van andere advertenties
- Je Ad Rank wordt bepaald door je bod (bid) en kwaliteitsscore.
- Factoren van je kwaliteitsscore zijn: Landingspagina, (verwachte) CTR en advertentierelevantie.
Help, ik krijg geen vertoningen!
Help, ik krijg geen vertoningen
- Hou altijd rekening met een datavertraging bij Google.
Als blijkt dat je campagne echt geen vertoningen heeft, dan kun je een aantal basisonderdelen nagaan:
- Is de facturatie goed geregeld?
- Zijn de biedingen hoog genoeg?
- Zijn je targeting settings juist ingesteld?
- Zijn je locatie instellingen juist?
- Heb je de juiste (relevante) zoekwoorden gekozen?
- Heb je de talen juist ingesteld?
- Staan de tijden van je campagne juist?
- Zijn je advertentie al goedgekeurd of zelfs afgekeurd?
Kwaliteitsscore
Let op: In de video hebben we het over deze content
- Verwachte CTR (hieronder)
- Landingspaginakwaliteit (geen video van)
- Advertentierelevantie (geen video van)
Kwaliteitsscore
- De kwaliteitsscore bestaat uit drie dingen: Landingspagina, de (verwachte) CTR en advertentie relevantie.
- Je kunt voor alle factoren de huidige en historische kwaliteitsscore inzien.
Verwachte CTR
Verwachte CTR
- Aan de hand van datasets van Google over doorklikratio’s is een gemiddelde CTR bepaald.
- Aan de hand van jouw zoekwoorden, advertentie, landingspagina hebt gemaakt kan Google kan Google inzien of jij boven of onder het gemiddelde CTR komt.
- Voor een hogere verwachte CTR is het goed om je relevantie te optimaliseren.
Positie en vertoningsaandeel
Positie en vertoningsaandeel
- Je vertoningsaandeel is het percentage dat jij bent vertoond in een zoekopdracht. Dus bij 1000 impressies en een vertoningsaandeel van 57% is het aantal zoekopdrachten 1754.
- Positie is een metric die niet meer bestaat. Er wordt alleen vertoond of je een top- of absolute toppositie hebt gehad.
- Veilinginzichten zorgen ervoor dat je kunt zien tegen wie je bied en op welke zoekwoorden.
Een SEA rapportage maken
SEA rapportage
- Het is voor SEA rapportage dat je inzichten krijgt, niet alleen maar informatie.
- Houdt bij de rapportage altijd rekening met de DDPCAA methode. Maak een rapportage aan de hand je doelen en KPI’s.
Een aantal metrics die altijd handig zijn:
- Omzet
- Resultaat
- ROI
- ROAS
- Traffic
- Vertoningen
- Vertoningsaandeel
- Kwaliteitsscore
- CPA
- Conversies
- Device resultaten
- Channel resultaten
0 comments