Introductie in SEA

Wat is SEA, wat is SEO?

SEO&SEA

  • SEO is het optimaliseren van je resultaat in Google. SEA is het adverteren op de resultaatpagina van Google.
  • Voor SEA betaal je per click, dit noem je Cost Per Click (CPC). 
  • De resultatenpagina (SEO+SEA) van een zoekmachine heet Search Engine Ranking Page (SERP).
  • SEO staat voor Search Engine Optimisation. 
  • SEA staat voor Search Engine Advertising
  • Bij SEO kom je bovenaan de pagina door ranking factoren, bij SEA door een goede Ad-rank.
  • SEO is een goede tool als er tijd is en werkt goed voor de lange termijn. SEA is een goede tool als er geld beschikbaar is en werkt goed voor snel resultaat.
  • Bij SEO betaal je voor optimalisatie. Bij SEA betaal je voor clicks én optimalisatie.
  • Blijf altijd kritisch en gebruik je gezonde verstand. Onthoud altijd wat jouw lange termijnplan is.


Een SEA-proces

SEA proces

  • Een SEA proces begint altijd met een SEA Scan.

SEA Scan bestaat uit: 

  • Zoekwoordonderzoek
  • Concurrentie
  • Techniek
  • Structuur


  • Na het onderzoek maak je een structuur (of voorstel)
  • Na het vastleggen van de structuur ga je de structuur opbouwen
  • Houdt tijdens deze stappen altijd rekening met DDPCAA
  • Als alles gebouwd is gaat het live.
  • Na live gang is het belangrijk om te analyseren en te optimaliseren.
  • Voor het optimaliseren is het belangrijk om dit te doen aan de hand van een target


Type SEA-zoekwoorden

Type SEA-zoekwoorden

  • Er zijn drie type zoekwoorden, namelijk exacte zoekwoorden, zinsdeel zoekwoorden en brede zoekwoorden
  • Exacte zoekwoorden zijn zoekwoorden die exact op deze manier ingevuld moeten worden om jouw advertentie te tonen. Je vult dit in met brackets [ ] 
  • Zinsdeel zoekwoorden worden getoond als de door jouw opgegeven zoekwoorden in een deel van de zoekopdracht voorkomen.
  • Brede zoekwoorden kunnen ingedeeld worden in twee varianten 
  • Modified Broad: Zorgt dat jouw zoekwoorden ergens in de zoekopdracht moeten staan om gevonden te worden.
  • Oldskool Broad: Zorgt dat jouw zoekwoorden OF synoniemen hiervan in de zoekopdracht moeten staan om gevonden te worden.


SEA vaktermen

SEA Vaktermen

  • Adwords is de oude benaming van Google Ads
  • Advertentieplanning is het bepalen wanneer je advertenties worden weergegeven
  • Gemiddelde positie is de oude benaming van vertoningsaandeel
  • Bieding is hoeveel je bereid bent te betalen voor het vertonen van je advertentie
  • Breed staat voor breed targeten van zoekwoorden
  • Campagne is de basis voor je search ads
  • CPC staat voor Cost Per Click
  • Klikfraude is het klikken van concurrenten op jouw advertenties
  • Contentnetwerk is ook wel het Google Display Netwerk, waar je visuele content kunt laten zien
  • Conversie is het behalen van je doel
  • Kosten per conversie (CPC) is de kosten voor het bereiken van je conversie
  • CPA staat voor Cost Per Aquisition
  • CPM staat voor Cost Per Mille, de kosten per 1000 vertoningen
  • CTR staat voor Click Through Rate, het doorklik ratio
  • Dagbudget is het maximum budget voor een advertentie per dag
  • Bestemmingspagina is ook wel landingspagina
  • Keyword is ook wel een zoekwoord
  • Keyword insertion is het stoppen van een zoekwoord in een advertentie
  • Impressie is ook wel een vertoning
  • PLA staat voor Product Listing Ads
  • PPC staat voor Pay Per Click
  • ROI staat voor Return On Investment
  • SEO staat voor Search Engine Optimization


Complete and Continue