Je campagne optimaliseren

Ad rank

Ad Rank

  • Bij tekstcampagnes heb je zoekwoorden en deze worden gerankt. Dit wordt gedaan volgens het algoritme van Google.
  • Het SEA algoritme bestaat uit twee dingen: Ad Rank 
  • Ad Rank bepaalt hoe hoog jouw advertentie komt te staan ten opzichte van andere advertenties
  • Je Ad Rank wordt bepaald door je bod (bid) en kwaliteitsscore. 
  • Factoren van je kwaliteitsscore zijn: Landingspagina, (verwachte) CTR en advertentierelevantie.


Hoe optimaliseer je een campagne?

Hoe optimaliseer je een campagne?

  • Optimaliseren doe je aan de hand van je rapportage. In Google Ads kun je dit helemaal aanpassen naar je eigen wens
  • Het optimaliseren van je campagne kun je bijvoorbeeld doen via je biedingen. Je kunt je biedingen (altijd afhankelijk van de situatie) het beste wijzigen met 10-15%.
  • Wanneer je adverteert ontdek je ook woorden die niet relevant zijn voor jou. Je kunt deze dan uitsluiten. Andersom kan dit natuurlijk ook met woorden die interessanter voor je blijken dan van te voren bedacht, die kun je opbieden.
  • Als je begint met SEA adverteren, dan kun je het beste beginnen met biedingen, advertenties en zoekwoorden.


Hoe vaak moet je optimaliseren?

Hoe vaak moet je optimaliseren?

  • Hoe vaak je moet optimaliseren verschilt per situatie. Als je account goed ingesteld is, dan kun je minder wijzigingen doorvoeren en minder vaak. 
  • Ben je nog in een beginstadium van je account, dan kun je het beste wat vaker kijken en aanpassingen doen. Doe dit bijvoorbeeld dagelijks.


Help, ik krijg geen vertoningen!

Help, ik krijg geen vertoningen!

  • Hou altijd rekening met een datavertraging bij Google.

Als blijkt dat je campagne echt geen vertoningen heeft, dan kun je een aantal basisonderdelen nagaan: 

  • Is de facturatie goed geregeld? 
  • Zijn de biedingen hoog genoeg?
  • Zijn je targeting settings juist ingesteld?
  • Zijn je locatie instellingen juist?
  • Heb je de juiste (relevante) zoekwoorden gekozen?
  • Heb je de talen juist ingesteld?
  • Staan de tijden van je campagne juist?
  • Zijn je advertentie al goedgekeurd of zelfs afgekeurd?


Een SEA-rapportage maken

SEA rapportage

  • Het is voor SEA rapportage dat je inzichten krijgt, niet alleen maar informatie. 
  • Houdt bij de rapportage altijd rekening met de DDPCAA methode. Maak een rapportage aan de hand je doelen en KPI’s. 

Een aantal metrics die altijd handig zijn:

  • Omzet
  • Resultaat
  • ROI
  • ROAS
  • Traffic
  • Vertoningen
  • Vertoningsaandeel
  • Kwaliteitsscore
  • CPA
  • Conversies
  • Device resultaten
  • Channel resultaten


Kwaliteitsscore

Let op: In de video hebben we het over deze video's

  • Verwachte CTR (hieronder)
  • Landingspaginakwaliteit (komt nog!)
  • Advertentierelevantie (komt nog!)

Kwaliteitsscore

  • De kwaliteitsscore bestaat uit drie dingen: Landingspagina, de (verwachte) CTR en advertentie relevantie.
  • Je kunt voor alle factoren de huidige en historische kwaliteitsscore inzien.


Verwachte CTR

Verwachte CTR

  • Aan de hand van datasets van Google over doorklikratio’s is een gemiddelde CTR bepaald. 
  • Aan de hand van jouw zoekwoorden, advertentie, landingspagina hebt gemaakt kan Google kan Google inzien of jij boven of onder het gemiddelde CTR komt. 
  • Voor een hogere verwachte CTR is het goed om je relevantie te optimaliseren. 


Positie en vertoningsaandeel

Positie en vertoningsaandeel

  • Je vertoningsaandeel is het percentage dat jij bent vertoond in een zoekopdracht. Dus bij 1000 impressies en een vertoningsaandeel van 57% is het aantal zoekopdrachten 1754. 
  • Positie is een metric die niet meer bestaat. Er wordt alleen vertoond of je een top- of absolute toppositie hebt gehad. 
  • Veilinginzichten zorgen ervoor dat je kunt zien tegen wie je bied en op welke zoekwoorden.


Complete and Continue  
Discussion

0 comments